24 sept Door de pampa

25 september 2022 - Colca Canyon, Peru

Vroeg vertrokken, samen met 4 Belgen, een Nederlander en 4 Peruanen in een busje richting de Colca canyon. Arequipa uit, langs de wijken waar de voormalige hooglandbewoners zijn gaan wonen. Ze moeten meer belasting betalen als hun huis af is, dat wil zeggen, gestuct en geverfd. Dus zie je alleen maar onafgemaakte huizen. Dat zouden ze andersom moeten doen, maar de huidige president schijnt 5 rechtszaken te hebben lopen qua corruptie, dus gaat nog even duren, denk ik. Al snel reden we richting de Pampa cañahuas. Onderweg nog korte pauze en nog even chocolade en extra water gekocht. Altijd handig. Af en toe een cocasnoepje, slokje water en hopen dat we geen hoogteziekte krijgen. Eerst een stop op 3000 meter. Daarna in het busje cocabladeren gekregen van de gids en die weggewerkt. Er wordt een katalysator in gedaan en daarna 1 minuut kauwen, de smaak gaat van bitter naar zoet, dan 5 minuten in je wang houden, dan weer zacht kauwen totdat de smaak weg is en wel erg grassig wordt en ik bijna moest kokhalzen. Als een koe… dat was om de stop op 4000 meter beter te hanteren. Daar werd aangeraden cocathee te drinken, dus hoppa, nog meer gras en denken dat het verse muntthee is. Met zicht op een rotsformatie waar je steeds meer dingen in ging zien, of was dat de coca? Er zat nog een jongetje een uurloon te verdienen van heb ik jou daar. Hij zat op een rots voor een vulkaan, liet elke toerist met hem poseren en bingo, zo liep hij aardig binnen. Op de hoogvlakte nog wilde vicuña’s gezien en later niet meer zo wilde lama’s en alpaca’s, gebracht door vrouwen uit het hoogland.

Toen nog door naar het hoogste punt vandaag, 4910 meter, Mirador Andes, zicht op 5 vulkanen. Langzaam lopen en snel naar de bus als je niet lekker zou worden, daar is een zuurstoftank aanwezig. Fokke zette het nog op een loopje voor een plaspauze, maar daar word je wel kortademig van. Snel de bus weer in, naar beneden. Nog een fotostop bij het uitzicht op Chivay gemaakt en toen door naar de terrassen langs de rivier in de canyon. Een heerlijke lunch gehad in Coporaque, waar ik alles van het buffet heb geprobeerd, quinoa, zoete aardappel, groente, salade en alpaca van de grill. Ik kan niet anders zeggen dat alles hier lekker is. We werden daarna afgezet bij ons hotel de Colca canyon lodge. Aan de rivier met eigen thermale baden, een alpacaboerderij, bar aan de rivier, mooie uitzicht, wat wil je nog meer. Voor de zekerheid nog een cocathee, snel foto’s gemaakt voordat het hier af gaat koelen en straks hier weer eten. Zal ook vast goed zijn…..jammer dat we hier niet langer blijven….