Even acclimatiseren

12 februari 2019 - Negombo, Sri Lanka

Zo, we zijn er.....altijd weer fijn als je je eenmaal weer uit het vliegtuig mag ontvouwen. Het waren twee ritjes dit keer, waarvan de eerste toch het meest comfortabel was: in een Airbus van Emirates. De nieuwste vliegtuigen hebben gekleurde binnenverlichting die meekleurt al naar gelang je activiteit: films kijken, rondlopen, eten of slapen. Het zou jetlag verminderen, maar ik heb het alle kleuren van de regenboog zien worden, maar niet geslapen. Ook het blauwe licht bij het ontbijt (warm om 3 uur in de nacht), kon mij niet activeren. Zelfs een sterrenhemel boven het gangpad mocht niet baten. Vooral het tweede ritje was midden in de stoelenrij, dus mijn Russische buurvrouw prikte af en toe ook een vorkje mee van mijn dienblad of ik kreeg een por van haar. Gezellig knus.... het hoort er nou eenmaal bij. Dus het bioritme toch in de war, maar dat krijg je ook als je op de meest vreemde tijden gaat eten in het vliegtuig en het hier 4,5 uur later is..... Verder ging het vlot, los van de vliegschaamte die je tegenwoordig moet hebben als je het vliegtuig pakt. Maar dat hebben we gecompenseerd met gebruik van recyclebare en afbreekbare servetjes op Schiphol, dus dat kunnen we ook achter ons laten.
Op het vliegveld van Colombo stond iemand ons op te wachten, maar er stonden meer. Goh. Altijd weer zoeken naar jouw naam. Meestal staat er mr Fokke, maar dit keer was het mr de Jong en mijn beide voornamen......dus dat zoekt wat lastiger, maar toch weer creatief van ze bedacht. Verwelkomd met een bloemenkrans, aloha, waarvan de ijzerdraadjes lekker in je borst prikken, haha. We hebben een mooi plekje voor ze gevonden aan de kapstok. Een kort autoritje naar onze eerste slaapplek liet al zien dat het verkeer hier allemaal door elkaar rijdt, auto’s, tuktuks, brommers en fietsers, overwegend links, maar wel rustig, op getoeter na. Verder vandaag geen programma, acclimatiseren is al genoeg activiteit voor nu. Wennen aan de tropische temperatuur, dus we moesten noodgedwongen op een terras van een hotel aan zee doorbrengen tussen wat toeristen. Verder is het hier nog authentiek, de vissers haalden hun netten binnen en de restanten van de vis van die ochtend lag nog te meuren bij de vissersbootjes. Nu lekker eten in ons boetiekhotel, waar we slechts met z’n vieren bivakkeren.  Volgens het bord zouden we pasta eten, maar de kok had toch meer zin in rijst met curry.....verrassend. Hoezo, je moet hier flexibel zijn? Vegetarisch dit keer, want de eigenaresse is geen fan van dierenleed, als ik goed naar haar folders kijk. [De ober trekt nog even een baantje in het zwembad, waar overigens ook een schildpad in rondzwemt. Zwemmen met schildpadden - check! Kan ook weer van de bucketlist af.] We zijn benieuwd. Voor de veiligheid laten we onze maaltijd maar even vergezellen van cola, nooit verkeerd.....