Dag 23 Wandelende pinguïns - 28 november

28 november 2023 - Punta Arenas, Chili

Vanochtend weer vroeg op, kwart voor 6 ging de wekker, om klaar te zijn voor de laatste excursie, een van de hoogtepunten: een ontmoeting met de pinguïns op Magdalena eiland. Vannacht door de straat van Maggalanes gevaren en geduimd dat de wind niet te erg zou zijn om aan wal te gaan. Om half 5 zag ik dat we Punta Arenas voorbij kwamen en de boot voer nog stabiel door. Vol goede moed opgestaan en weer op dek 5 verzameld. De zon kwam een beetje door en de zee leek kalm. Fingers crossed. De gidsen gingen vooruit om te checken en daarna was het weer alle ballen verzamelen. Op naar de zodiacs!

We moesten op het eiland ons reddingsvest aanhouden voor het geval we snel terug zouden moeten, maar het weer bleef stabiel gelukkig. We hadden in de presentatie al info gehad over de pinguïns; ze zitten nu in het stadium dat de mannetjes de nestjes bouwen en klaarmaken, dan zichzelf oppoetsen, want ja, na al dat werk zien ze er niet uit,  en dan middels een soort gebalk van een ezel hun vrouwtje proberen te vinden. Nogal een opgaaf…. In de winter zaten ze tot in Peru en Brazilië en komen dan elk voorjaar terug naar dit eiland om te broeden. Je zag sommige pinguïns in hun nest zitten met een gezicht van: ja, hier zit ik dan een beetje dom te wachten…. Een ander mannetje zat nog luidkeels te roepen in de hoop dat zijn vrouwtje het zou horen. En anderen waren al samen bij het nest of al aan het paren. De meeste pinguïns zaten zich nog in het water te wassen of te zwemmen? Het eiland zat vol met nesten van pinguïns, gaten in de grond dus, en vol met meeuwen en andere zeevogels en hier en daar een gans. Je zag allemaal zwart-witte stipjes bezaaid over het eiland met op de top een vuurtoren. Je kan een rondje lopen over het eiland, binnen een afgezet looppad, zolang je de pinguïns maar niet stoort of in de weg loopt. Gek gezicht dat je daar temidden van pinguïns loopt. Erg grappige beesten zijn het en een mooie afsluiter van deze trip!

Inmiddels komen we in Punta Arenas aan, in Chili. De zon schijnt nog, 8 graden, dus prima weer voor hier. Kijken of we door de douane komen, onze reispassen terug kunnen vinden en ons nieuwe overnachtingsadres. Ik zal de hut en mijn bedje hier missen, beste bed ooit!

1. Gerda:
    29 november 2023
    Zo leuk die pinguïns!
  2. Ingrid Beckman:
    29 november 2023
    Gaaf hoor die boottocht met alles erop en eraan.