Dag 36 Via Ruta 40 weer naar Chili - 11 december

12 december 2023 - Futaleufú, Chili

Na het ontbijt toch nog even Bariloche ingelopen, want daar hadden we nog weinig van kunnen zien gisteren. Een typisch ski-oord, maar deze stad staat bekend om gerookte etenswaar, jam, bier en chocolade, dus je struikelt bijna over de chocoladezaken. Van de zoete geur word je wel een beetje misselijk. We hebben het bij kijken gehouden, hoewel een stukje kaas me wel wat leek, maar je mag geen kaas meenemen de Chileense grens over. Beter problemen voorkomen. Dus alleen cappuccino en toen over de Ruta 40, wederom langs verschillende meren, met langs de weg gele struiken en paarse en roze lupinen. Langzamerhand werden de bomen anders, meer dennenbomen en het landschap kaler. Andere struiken met roze bloemetjes en soms oranje bloemen; We zijn in het juiste seizoen gekomen.

Alvast maar een tussenstop voor lunch in El Bolson gedaan, want je weet nooit of het daarna nog lukt. In een restaurant kun je alleen warm eten krijgen en om nou weer pompoen-wortelsoep te eten? En de empenada’s zijn ook wisselend van kwaliteit en een sandwich lukt ook niet altijd, dus is het alternatief een ijssalon voor een wafel. Gelukt.

Daarna weer door, want nog 3.5 uur te gaan. We reden op den duur weer over de pampas, wat een groot leeg gebied. Het telefoonsignaal valt dan opeens weg, dus dan weet je zeker dat je in the middle of nowhere bent. We kregen opeens de kriebels hoe lang de grenspost open zou zijn, want die van gisteren was maar tot 19 uur open en deze is kleiner. Dus maar doorgereden, de laatste tientallen kilometers onverhard. Het asfalt verdween zonder aankondiging en nergens staat dat je op weg bent naar de grens. Als je geen routeplanner had, denk je echt dat je fout zit. Gelukkig kwamen we nog af en toe een auto tegen, dus hopelijk is de grens nog open. Daar was ie: een klein gebouwtje met twee mensen binnen en twee buiten stelde de Argentijnse grens voor. Ola, daar zijn we dan, we kennen dit ritueel: eerst migratiekantoor voor paspoort en dan douane voor de autopapiras. Waar we naar toe willen? Chili. Oké dat was goed. En door…. Dit keer een paar honderd meter verder was al de Chileense grens. Ze wenkten al, ja, zet daar de auto maar neer.  Naar binnen met de paperassen: migratie, douane, met de strikvraag: waar ga je naar toe? Chili. Oké. Welke plaats? Ehm, Foelafulu of Foelafoeili. Nee. Fuelatoelafoe? Roepie roepie? Ja, ongeveer goed, met een glimlach. (het was Futaleufú), en door:  en toen kwam er nog een 3e papier: al je gegevens weer invullen. Paspoortnummer, nationaliteit, naam grenspost, datum, handtekening, waar kom je vandaan? Nederland. Dan met alles naar buiten: laten checken bij de checkmevrouw. Nee, was niet goed. We kwamen uit Argentinië. Ach so, werd dat bedoeld? Of we dat wilden veranderen? Oké, weer naar binnen, pen pakken, doorstrepen en Argentinië erop gezet. Weer naar buiten, naar de checkmevrouw: Nee, helemaal opnieuw, niet met strepen erop….oke, juf, we dropen weer af naar binnen, weer ingevuld, weer naar buiten, ja, ze moest lachen, nu was het goed. Dat Fulatelefu heeft ze door de vingers gezien…  Oke, nou in de auto en die nog voorrijden voor de paprikacheck. Ben benieuwd of onze tassen door een paprikascanner moeten? Nee, alle deuren open en uitstappen. De rugtassen en een plastic tas op de achterbak lieten ze voor wat het was. Maar de kofferbak moest ook open en daar lagen onze reistassen. Beide op slot. Die van Fokke moest open. Dus de paprikacheckmeneer met handschoenen aan door die tas graaien: hij vond allemaal packing cubes met kleren en natuurlijk een tas met wasgoed. Daar maakte hij zijn handen niet vuil aan…oké finished, zei ie. Tas kon weer dicht en hij was er klaar mee. Rijd maar door. Oké, bedankt en ciao!

Nog 10 km te gaan door Chili tot onze lodge. Het zou onverhard zijn, maar Chili wilde een goede eerste indruk maken, denk ik, want er lag nu asfalt. We zijn er, om 5 uur, netjes gedaan! Nu bijkomen in de lodge, op onze kamer met het thema boomstam: alles is van hout, zelfs de wc-rolhouder is van  boomstam. Hier ga ik vannacht eens een bos omzagen….