5 okt Santa Cruz in vogelvlucht

7 oktober 2022 - Santa Cruz, Bolivia

Later dan oorspronkelijk gepland vertrokken, met transfer naar het vliegveld en daarna vanuit de lucht het landschap vlakker zien worden. Aangekomen in Santa Cruz werden we opgehaald, dus so far so good. We wisten dat het hier het hele jaar tussen de 25-30 graden is, het ligt op 500 meter hoogte, maar het was ook nog eens vochtig warm. Die zagen we niet aankomen; dit is de poort richting de oostelijke jungle van Bolivia. Aangekomen bij het hotel, dat vlakbij Plaza de Armas ligt, bleek onze reservering niet bekend. Zucht…. We zouden oorspronkelijk een dag later hier zijn, maar vanwege gebrek aan vluchten moesten we een dag eerder vliegen. Weer appen en bellen met de contactpersoon, wat uiteindelijk anderhalf uur heeft geduurd. Om 14 uur konden we eindelijk de kamer in. We hadden al weinig tijd voor Santa Cruz door de wijziging, en nu door de latere vlucht en het gedoe in het hotel nog minder. Snel koeler schoeisel aan en nog op zoek naar lunch. Starbucks was het eerste dat we zagen, met airco, dus dat leek het beste plan. Even bijkomen en een broodje eten. Daarna kriskras door het centrum gelopen, voornamelijk onder oude houten arcaden en natuurlijk een rondje over het plein. Er was nog een gezellige toeristenattractie met kraampjes. Altijd leuk: zoek de verschillen tussen de kraampjes. Heel soms zie je iets unieks bij één kraampje. Verder is het een modernere stad, op de binnenstad na, en doet minder Boliviaans aan. Er waren niet veel fotoplekjes, hoewel ik Google maps toch aardig heb bestudeerd. Helaas. Het is vooral een praktische stop ivm de vluchten die hier weer vertrekken. In de avond een leuk en sfeervol Italiaans restaurant gevonden; alsof je Italië zat. Of we binnen of buiten wilden eten…buiten was het nog 32 graden met gevoelstemperatuur 36, dus doe maar binnen bij de airco. Die moest nog op stoom komen, stond op 28 graden. Op ons verzoek een 2e airco aangedaan. Op de meeste tafeltjes lagen rozenblaadjes en het licht werd nog wat meer gedimd. We waren de eersten, mar al snel kwam het ene kleffe stel na het andere, en niet alleen klef door de tropische temperaturen…oké, kennelijk staat dit restaurant daar om bekend? Voor even leuk, maar daarna snel wegwezen, want we hadden een korte en kleffe nacht voor de boeg. Om 1 uur in de nacht ging de wekker…..zzzzz