6 okt Vermoeiende dag

7 oktober 2022 - Cusco, Peru

Ik kon zowaar uit bed komen toen de wekker ging, hoewel je midden in je diepe slaap zit. Alles gepakt en de taxi was netjes op tijd, op naar het vliegveld, terug naar Peru! Inchecken is wel even een gedoe; ze controleren alles, je data en stempels wanneer je het land in- en uitgekomen bent, je vaccinaties en je moet papieren invullen voor de Boliviaanse douane. Oké, dat doen we onder het gemak van een bakkie pleur… ik kijk nog eens goed: vertrektijd 9.20 uur in plaats van 4.26 uur. Huh? Hier klopt iets niet… Bij navraag klopte het wel; 5 minuten geleden was onze vlucht veranderd. Geen excuus of sorry. Kennelijk was er iets met het vliegtuig en dat moest terug naar Lima. Wat nu? Terug naar het hotel? Nog een keer navragen kregen we nog vagere informatie, misschien was het vliegtuig wel iets eerder terug. Maar alles zou goed komen... Onze aansluitende vlucht in Lima naar Cusco zou ook verzet worden. Tuurlijk. Oké, eerst nadenken. Een medeslachtoffer zei dat er boven sofa’s waren, dus raadde aan alvast door de gate te gaan. Laten we dat maar doen. Alle controles alvast door, maar boven aangekomen geen sofa’s… Ja, achter de gazen deur in de VIP lounges. Daar kon je kwijlend naar kijken. Voor het plebs waren er alleen ijzeren stoelen/banken. Dus daar even gelegen, maar bij het omdraaien kieperde ie helemaal naar voren. Maar even rondspeuren wat nog andere opties zijn… Bij de ene koffiebar waren banken, maar die waren allemaal al bezet met gestrande medereizigers die in de meest rare kronkels lagen op de kleine bankjes. De andere koffiebar had nog twee leren bankjes. Alles beter dan ijzer, dus daar twee uurtjes gebivakkeerd.

Toen hoorde ik mijn naam omroepen, ik moest me melden bij de gate. Daar kregen we onze nieuwe tickets voor de 2evlucht. En er werden empanada’s en waterflesjes uitgedeeld, maar die waren op toen wij aan de beurt waren. Even wachten op de volgende lading….weer een half uur voorbij. Inmiddels was het rond 5 uur. Terug naar mijn bank, maar het duurde niet lang of de lichten gingen daar feller aan in de koffiebar en ik mocht niet meer liggen. Dan maar een jus en yoghurt besteld, dan mocht je blijven zitten. Na weer een uur werden we weggekeken, dus maar een koffie besteld, want waar moet je heen? Bij de gate waren helemaal geen stoelen of banken.

Weer wat later op een ijzeren bank gezeten verderop in de hal. Maar weer een uitzending van Netflix bekeken… eindelijk konden we boarden en even de ogen dicht doen voor anderhalf uur. Toen kwamen we in Lima. Onze koffers konden niet rechtstreeks door, dus die weer afgehaald en door de douane, check, dubbel check, en weer inchecken voor 2e vlucht. Dat kan makkelijker…. Dus de 2 uur overstaptijd heb je wel nodig. Nog net op tijd voor een 2e ontbijt of brunch of lunch, ik weet niet meer waar we aan toe waren. Weer de lucht in, boven de Andes en die bergen waren af en toe akelig dichtbij. De daling naar Cusco werd ingezet en nee, toch niet, we gingen weer omhoog, teveel wind. We vlogen precies tussen bergketens door, maar veel ruimte was er niet, dus maar weer een stuk omhoog, scherpe bocht, en weer terug, en nog een rondje, even een luchtzak waardoor achterin iedereen ging gillen en toen nog maar een rondje….een steward kwam al paniekerig met kotszakjes voorbij en links en rechts hoorde je wat geluiden die niet passen bij een relaxed vluchtje….uiteindelijk nieuwe poging die goed ging onder luid applaus. Pfff, we zijn er. Dit moet niet je 1e vlucht zijn, dan ben je gelijk klaar met vliegen. Onze transfer hadden we al geappt dat we later kwamen (6 uur later dan gepland), dus na 15 uur wachten en reizen waren we er. In een sfeervol pension, Hotel Niño Fierro, waarbij de opbrengst gaat naar een restaurant waar (wees)kinderen gratis kunnen eten. De eigenaresse schijnt een Nederlandse te zijn, wat je aan de inrichting wel terug ziet, heel smaakvol. Een leuke binnenplaats waar we cocathee kregen aangeboden; laten we dat maar weer doen, want we zitten weer op 3400 m hoogte. Hier uitrusten, reisgids voor de komende dagen bestuderen en hier lekker eten. Morgen zien we wel weer.

1. Gonneke Rispens:
    7 oktober 2022
    Ja, het kan niet tijd goed gaan he? Net iets voor mij....maar goed...gelukkig door jullie reiservaring heb je het toch weer gered...nu genieten van de inka's....
  2. Frans welkamp:
    7 oktober 2022
    Blijft avontuur - Of je aan het wachten bent of in beweging. . Als er maar koffie is . Genieten richting MP.
  3. Ingrid Beckman:
    7 oktober 2022
    Tja reizen, altijd vol hobbels maar uiteindelijk weer de moeite waard. En Machu Picchu in zicht. Genieten maar!
  4. Ingrid Beckman:
    7 oktober 2022
    En.. Cusco ook leuke stad.. hele omgeving daar geweldig