Op de brommert

28 februari 2019 - Galle, Sri Lanka

Toeter toeter toeter toeter toeter, met Fokke op de scooter. Eie eie eie eie eie, lekker een stukje rijden…..we konden het niet laten, en dit had ik al voorspeld, dus wij reden vanochtend met z’n tweeën op de brommert door Unawatuna. Voor slechts 6 euro een hele dag een scooter gehuurd, dus kilometers maken! Op naar Galle! We zouden hier zaterdag op weg naar Colombo langs gaan, maar ik wilde er alle tijd voor hebben, dus nu alvast voorverkenning gedaan. Daarnaast heb ik het zicht op het zwembad nu wel gezien; terwijl je zit te ontbijten drijft de eerste badgast al in het zwembad naast je en zit je tegen een aarsgewei aan te kijken…. Zit al twee dagen die tattoo van deze dame te bekijken, maar kan er niet meer van maken. Dus gaan met die banaan, even een ander zicht opzoeken. Allebei weer zo’n goor dopje op je kop, waarvan de stukken schuimrubber al verpulverd zijn, maar goed. Het lijkt wat veiliger dan zonder helmpie. Op de laatste drup de weg op, gelijk maar op zoek naar een benzinestation. Bij de eerste waren we alle pompen leeg, geen benzine vandaag, dus nog net de volgende gehaald. Verder heeft Fokke ons rustig door het verkeer geloodst, maar ik had geen rugsteuntje, dus er maar geen filmpje van gemaakt. Dat wil moeders niet zien…. Fokke had de afgelopen weken al een studie gemaakt van het rijgedrag, dus dat ging vlekkeloos. Ik zit gewoon machteloos en stuurloos achterop, maar ja, dat ben ik ook gewend. En zoals altijd waren er onderweg natuurlijk kodakmomenten, dus klop klop op het helmpie van Fokke en dan sprong ik er even af, klikte een paar keer en stond Fokke weer in de brandende zon te wachten. Grijns. Nog even over de vismarkt gelopen en bootjes bekeken op het strand en toen reden we de stadspoort van Galle binnen, een oude vesting. We wilden parkeren gelijk bij de poort, maar daar werden we belaagd door tuktukchauffeurs die ons een tourtje wilden geven, dus vertrouwden het niet helemaal daar de scooter te laten. Dus toch op de scooter maar verder. Even parkeren bij het nationaal museum, naar binnen en daarna de Groote Kerk bekeken, een van de overblijfselen van de Hollandse kolonietijd. Zelfs een vuurtoren staat er nog en om de hele vesting staat de oude vestingmuur nog overeind. Lekker door de straten geslenterd en verder op onze manier alles gezien: op de scooter kriskras door de straatjes crossen. Geweldig! Eindelijk eens iets anders lunchen dan curry, dus in een crêperie een heerlijke crêpe gegeten met de naam: happy ending! Hier durfde ik hem wel te nemen; mijn guilty pleasure, banaan met chocola. Mjam mjam. Zo, dat was een goede beslissing. Daarna snel weer terug richting het hotel om een dip te nemen in ons dompelbad op het balkon, want het water liep ons behalve in de mond, ook over de rug…..Straks nog een pizza scoren op het strand, dan kunnen we deze dag ook weer afsluiten. Morgen zal weer een relaxdag worden, wordt er nu al moe van……