Dag 20 Kaap Hoorn - 25 november

28 november 2023 - Kaap Hoorn, Chili

Na een onrustige nacht vroeg op. Douche is prima. Daarna op dek 4 koffie, want ontbijt krijgen we pas na de excursie. Wederom uitleg hoe je op de zodiac moest stappen. Stap 1 op het rubber, stap 2 op een houten kistje en stap 3 was zitten op het rubber en doorschuiven naar achteren. Hoe moeilijk kan het zijn? Ja, moeilijk dus. We stonden al in vol ornaat met jas, muts en reddingsvest in de lounge te puffen, dus snel naar die zodiacs. Maar snel, vergeet het maar. Er lopen, of schuifelen, hier een paar rond, wat moet dat worden? Bij de zodiacs aangekomen, je raadt het al, ging het instappen  eerst weer mis. De bemanning werd kriegel en deed het nogmaals voor. Dus stap 1, 2 en 3, cha cha cha…. Gaat er wéér een verkeerd om zitten. Ook bij het aanmeren op Kaap Hoorn moest je het in omgekeerde volgorde doen, maar dat bleek ook moeilijk, 3, 2 en dan 1… Oh, ik zou hier echt niet kunnen werken. Ik zou ze met een duw de zodiacs indrukken of aan hun zwemvest opknopen, maar ja, ik heb niet zoveel geduld.

Aangekomen op Kaap Hoorn moest je eerst 150 trappen op, dus voordat de hele kolonie boven was…. Toen nog over planken lopen naar een statue, een uitzichtpunt en een vuurtoren. Genoemd naar het Noord-Hollandse stadje Hoorn. Een stukje Nederlandse geschiedenis. Check.

Terug op de boot, aangevallen op het ontbijt, wat er in overdaad was. Lekker veel vers fruit.

Zit je daarna net weer lekker in je hut, komt de volgende mededeling door je hut schallen: nú voorlichting over de excursie vanmiddag en morgen. Keuze uit drie wandelingen, van licht tot zwaar. Ik durf te wedden dat een aantal zich overschat….ja, dus. De helft moest halverwege terugkeren. Wij kozen voor de makkelijke wandeling, langs de kust van Wulaia, want een hoog uitzichtpunt kennen we wel. Een gids checkte nog extra of we echt langs de kust wilden. Ja, want makkelijk en veel educatie en geschiedenis onderweg, cultuur snuiven. Kennelijk schatten ze ons anders in?

Waar wij verstandig waren, was niet iedereen dat. Het duurde niet lang of de eerste moppers kwamen of dit wel het pad was en dat iemand er andere beelden bij had gehad. Tja. Het is een walk over the beach, maar ja, daar zijn varianten in dus… Hij ging wat buiten de gebaande paden om, maar echt tergend langzaam, maar desondanks haakten een paar af; zelfs hun nordic walking sticks kon hun niet redden. Het ziet er nog redelijk uit, maar zodra het de beweging inzet, nee, dat wordt niks….overschatting dus. Misschien onderschatten wij ons, maar we hebben geen zin om met zere enkels en afgepeigerd beneden te komen. Aan het eind waren wij nog zo fit als een hoentje en stond warme chocomel klaar bij het water, al dan niet met whisky, dit keer zonder rocks. Weer terug met de zodiac. Daar kan je het beste achterin zitten, zit je het meest rustig. Soms zit net toevallig de minst fitte persoon voorop en die stuitert dan door die boot…. Als dat maar goed gaat…..